مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی (فصل دوم)
مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی (فصل دوم) در قالب فایل word در حجم 11 صفحه بطور کاملاً ویراش شده و آماده ارائه به همراه منابع استفاده شده و
مشخصات فایل
تعداد صفحات | 11 |
حجم | 0 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی (فصل دوم) در قالب فایل word در حجم 11 صفحه بطور کاملاً ویراش شده و آماده ارائه به همراه منابع استفاده شده و ...
توجه : عنوان اصلی فایل : مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی ( پیشینه ندارد )
فهرست مطالب
تاریخچه رفتار شهروندی سازمانی
تعاریف رفتار شهروندی سازمانی
انواع رفتار شهروندی سازمانی
ابعاد رفتار شهروندی سازمانی
ویژگیهای رفتار شهروندی سازمانی
غیرقطعی بودن (غیردستوری بودن)
رفتارهایی که ناشی از ابتکارات فردی و مستقل کارکنان میباشد
رفتارهای شهروندی سازمانی باعث منفعت سازمان خواهد شد
منابع
بخشی از متن
تاریخچه رفتار شهروندی سازمانی:
اصطلاح رفتار شهروندی سازمانی برای اولین بار توسط باتمان و ارگان (1983) وضع شده است (صنوبری، 1387). هرچند که اولین بار واژه رفتار شهروندی سازمانی بوسیله اورگان و همکارانش در سال 1983 به کار گرفته شد، ولی قبل از او افرادی همچون "کتز" و "کاهن" با تمایز قائل شدن بین عملکرد نقش و " رفتارهای نوآورانه و خودجوش" در دهه هفتاد و هشتاد میلادی و قبل تر از آنها "چستربارنارد" با بیان مفهوم تمایل به همکاری" درسال 1938 میلادی، این موضوع را مورد توجه قرار دادند. (مقیمی، 1384).
تعاریف رفتار شهروندی سازمانی:
«شهروندی» منزلتی است که موجبات برخورداری از حقوق و قدرتها را فراهم میکند، در صورتی که در منابع دیگر شهروندی نه تنها به موقعیت قانونی، بلکه به آرمانهای دموکراتیک هنجارین باز میگردد. شهروندی قصد ارائه موقعیت و هویت مشترک و عام را دارد که به پیوند و همبستگی میان اعضای جامعه کمک می کند (بولینو، تارنلی و بلودگود، 2002).
در مورد رفتار شهروندی سازمانی تعاریفی زیادی وجود ندارد و هر آنچه به عنوان تعریف از این مفهوم آمده است بیشتر از تعریفی که توسط اورگان (1988) شده است نشات میگیرد وی در سال 1988 رفتار شهروند سازمانی را اینگونه تعریف کرده است:
ارگان به نقل از آلیسا (2008) معتقد است رفتار شهروندی سازمانی رفتارهایی است که جنبه داوطلبانه دارند و به شکل مستقیم و آشکارا از سوی سازمان مورد پاداش قرار نمیگیرد اما به ارتقاء اثربخشی سازمان کمک میکند (به نقل از سیلمانی، 12:1390).
آلن و همکاران (2000) معتقدند که رفتار شهروندی سازمانی مجموعهای از رفتارهای سازنده و همکارانه است که نه تنها بوسیله شرح شغل تصریح نشده و بطور مستقیم و قرار دادی نیز به توسط سیستم رسمی سازمانی، پاداش داده نمیشود.
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود